Posedarje - Reisverslag uit Posedarje, Kroatië van Hilda Bouma-Aardema - WaarBenJij.nu Posedarje - Reisverslag uit Posedarje, Kroatië van Hilda Bouma-Aardema - WaarBenJij.nu

Posedarje

Door: Hilda

Blijf op de hoogte en volg Hilda

10 Juni 2019 | Kroatië, Posedarje

Gisteren dag 2 Plitvice meren en ik moest echt even uit de irritatie komen. Je hebt een hoger en een lager gedeelte van de meren. Het lagere gedeelte is vaak het enige deel, met de grote waterval, die door groepen bezocht wordt. Rijen mensen die alleen maar bezig zijn met telefoon, selfies maken en ondertussen liepen we op houten plankieren van ongeveer een meter breed met een rij heen en terug^^. En dan stoppen er mensen, gaan midden op het pad staan om een voor een de hele familie op de foto te zetten.
Het lage gedeelte is ook best mooi, maar voor ons wint het hogere gedeelte toch echt. s' avonds aten we in het hotel een traditionele kroatische maaltijd, vlees gekookt in wijn en daarna op de grill, en aardappelen die 1,5 uur in een pan onder vuur werden klaar gemaakt, heel bijzonder en lekker.

Vanmorgen rond 10.00 vertrokken op weg naar de Dalmatische kust. Het weer wordt steeds warmer, vandaag in Posedarje 33 graden, en dat is niet echt fijn meer. Rustig aan gedaan, gelukkig hebben we airco op de kamer en dat scheelt veel.

Even wat tussentijdse observaties:
De benzine is goedkoop, zo rond de 1,30 euro
Er wordt hier ontzettend veel gerookt en ook overal waar je bij zit, na Nederland toch apart. Terug in de tijd, overal krijg je gelijk een asbak.......

Er wordt erg veel vlees gegeten in Kroatie en Slovenië en veel minder groente, vegetarisch gerechten zijn er eigenlijk niet op de kaart. Voor ons toch wel vreemd.
Hotels hebben vaak geen lift en toiletten verdiepingen hoger of lager. Hoe doen ze dat met invaliden? Of blijven die gewoon thuis, we komen ze namelijk ook niet tegen. Dit in tegenstelling van bijvoorbeeld Frankrijk of Griekenland, waar je vaak de ouderen rond ziet scharrelen.

Morgen gaan we naar de grote stad, naar Zadar, daar de boel onveilig maken^^